יום חמישי, 10 בנובמבר 2016

הכנת תה מצמחי מרפא


החורף הוא עונת ההצטננויות והשפעת. לרוב מדובר בתופעות מטרידות בלבד, אבל על חולים ומבוגרים שמערכת החיסון שלהם נחלשה להישמר מפני הקור על מנת לא לגרום להתפתחותן של מחלות חורף חמורות יותר. 
בעונת החורף נוהגים להוסיף לתפריט הרגיל 'תרופות סבתא', מיני צמחים ותבלינים שאמורים להקל על הצטננויות ומחלות עונתיות. אלו יכולים להיות המרשם של הסבתה להקלת כאבי גרון או מתכונים מודרניים שמבוססים על רפואה טבעית. המשותף לכל השיקויים והמשרות הוא המרכיבים שלהם, שמצויים כמעט בכל בית. 

החורף לא הופיע עדיין אך בכל יום יכולים להופיע העננים ואיתם גשם ורוחות קרות. לקראת העונה הקרה אספנו כמה עשבים וצמחי מרפא והכנו רשימה קצרה של תכונותיהם המועילות והוספנו גם כמה טיפים.


תה צמחי מרפא לחורף



במרבית עשבי המרפא משתמשים להכנת תה צמחים או כתוספת לתה רגיל. ה'מינון' השכיח הוא שלוש כוסות תה ביום ולרוב אין כל תופעות לוואי, אבל לפני שימוש בתמציות צמחים מומלץ להיוועץ עם רופא, מכיוון שחלקן חזקות ביותר ולכן אינן מתאימות לחולים או לנשים הרות. אופן ההכנה של תה הצמחים בדרך כלל פשוט ביותר, מוסיפים למשקה החם ענף קטן או כמה עלים ריחניים שמשחררים שמנים אתריים שלגבי רבים מהם הוכח שהם אכן מועילים לריפוי מחלות שונות.
לתה צמחים אפשר להוסיף דבש, שלו תכונות אנטי- בקטריאליות והוא גם טעים מאוד כתוספת לתה צמחים. את הדבש כדאי להוסיף לתה לאחר שהמשקה הצטנן קמעא, מאחר שהחום הורס את תכונות הריפוי שלו. תבלינים כגון קינמון או ג'ינג'ר מוסיפים גם הם לטעם ולבריאות ונפלאים כתוספת לתה צמחים וכמובן לימון המכיל כמות גדולה של ויטמין C. כדאי לזכור שטעמם של הצמחים חריף יחסית ומתחזק ככל שמשרים את המשקה זמן ארוך יותר.

תה צמחים במגוון טעמים


מנטה

נענע חריפה או פפרמינט, אחד מהסוגים של צמח הנענע. מה שמאפיין את המנטה, בשונה משאר זני הנענע הוא האחוז הגבוה של מנטול המצוי בעלים, שהוכח כבעל תכונות רפואיות לאלחוש מקומי. לכן, אם כי טעמם של עלי הנענע עדין יותר, משתמשים בעלי המנטה בעלי הטעם החריף יותר להכנת תה חורפי להקלה על כאבי גרון.

אזוב מצוי

המרכיב העיקרי בתבלין זעתר. צמח שהיה נפוץ בארץ וכיום נחשב לצמח מוגן. האזוב מכיל שמנים אתריים בעלי תכונות אנטיספטיות שמסייעות לטיפול בדלקות ובמצבי גודש של מערכת הנשימה. דווקא בחורף העלים מכילים כמות פחותה של שמנים אתריים, אך אפשר להשתמש בעלים מיובשים. יוצקים מים רותחים על עלי אזוב טריים או מיובשים, מכסים וממתינים בין חמש לעשר דקות לפני שתיית התה.

לימונית ריחנית

מוכרת בשמה "עשב לימון", נשתלת בגינות כעשב נוי ריחני. בשנים האחרונות נקשר הצמח למחקרים לריפוי סרטן. את התה הריחני מכינים מכמות של כף לערך, מקצות העלים.

מרווה

בארץ גדלים כמה סוגי מרווה, חלקם מוגנים. לעלי מרווה רפואית תכונות אנטי0בקטריאליות ואנטי- דלקתיות. מכינים חליטה מכוסה משלושה או ארבעה עלים וממתינים מעט. המרווה אינה מומלצת במצבים בריאותיים מסויימים, ביניהם הריון ואפילפסיה.

אורגנו

או בשמו "אזובית פשוטה", צמח המוכר מהמטבח האיטלקי בצורתו הטרייה או המיובשת. לאורגנו תכונות אנטי בקטריאליות המסייעות לשחרור ליחה ולשיעול.

health-article

יום רביעי, 7 בספטמבר 2016

ארגונומיה ועבודה מול מחשב


ארגונומיה היא תחום המתייחס למקומות עבודה ועוסק בהתאמה שבין האדם לסביבה שבה הוא מבצע את פעולותיו. מקומות עבודה מחויבים להכין תכנית לניהול בטיחות על מנת למנוע תאונות עבודה ומחלות מקצועיות. מאחר שארגונומיה מאפשרת מציאת פתרונות לצמצום סיכונים ולהגברת התפוקה, היא תופסת מקום חשוב בניהול מערכות פנים של ארגונים המעוניינים לעמוד בתנאי התקנים, לשפר את סביבת העבודה ולהגביר את תפוקת העובדים.

ארגונומיה משרדית

ארגונומיה משרדית מתייחסת לסביבת העבודה הכוללת ביצוע פעולות מסוימות והפעלת מכשור טכנולוגי משרדי. חלק גדול מהפציעות התעסוקתיות הנגרמות לעובדים בסביבה משרדית נובע מחוסר ההתאמה של סביבת העבודה לצרכי העובדים. ארגונומיה מציעה פתרונות כגון תכנון חלל המשרד באופן נגיש, התאמת הציוד המשרדי לעובדים, ויצירת סביבת עבודה מאוזנת המאפשרת להם לבצע את עבודתם באופן אפקטיבי ללא עומסים נוספים. 





פגיעות כתוצאה מעבודה על מחשב


עבודה ממושכת על מחשב גורמת לפגיעות תעסוקתיות מאחר שהיא כרוכה בביצוע תנועות חוזרות והפעלת לחץ על המפרקים והשרירים, שבתנוחה לא נכונה, עלולים לגרום לסיבוכים ואפילו לאובדן ימי עבודה. פגיעות אלו מהוות בעייה בארגונים ובחברות אך אין מדובר רק בעובדי משרדים. הקלדה ממושכת עלולה לגרום לפגיעה גם בפרילאנסרים, בכותבים ובכל מי שעובד שעות ארוכות עם המחשב השולחני או הלפטופ.

הקלדה בתנוחה לא נכונה במשך כמה שעות ביום יכולה לגרום למגוון תופעות, החל מתופעות טורדניות ועד למצבים של חוסר יכולת תפקוד. בין הבעיות הנגרמות במהלך עבודה מול מחשב ניתן למנות: צוואר תפוס, כאבי גב, בעיות בזרימת דם, תסמונת התעלה הקרפלית, תסמונת פציעת מאמץ חוזר, דלקות גידים וכאבים.

הפעולות שגורמות לפגיעה
 
  • תנועה חוזרת: ביצוע תנועות החוזרות על עצמן באופן קבוע גורם לבעיות במפרקים ובשרירים. תנועות אלו כוללות בין השאר הקלדה אינטנסיבית, הזזת עכבר, סיבוב הצוואר. הן מהגורמים העיקריים לפגיעות לא קטלניות במקומות עבודה.
  • לחץ: כתוצאה מלחיצה על רקמות רכות יכולות להיגרם פגיעות בעצבים או בגידים. לחץ יכול להיגרם כתוצאה מישיבה על קצה כיסא, השענת מרפקים או הצבת אמות על קצה השולחן. 
  • יצירת עומס סטטי: זהו עומס המצטבר בשרירי השלד ונגרם בשל תנוחת גוף ממושכת, המונעת זרימת חמצן. בין התנוחות הגורמות לעומס סטטי ניתן למנות ישיבה מול צג, החזקת ידיים באוויר, לחיצה ממושכת על מקש, משיכת כתפיים קבועה, ישיבה ללא משענת התומכת בגב
  • מנח מאולץ: זהו מצב שבו המפרקים מתוחים קרוב לקצה טווח התנועה. הגורמים למנח מאולץ כוללים את הטיית הגוף קדימה לצפייה בצג המחשב, מתיחת צוואר, מתיחת זרועות למקלדת, ביצוע הקלדה תוך כיפוף שורש כף היד, הרמה קבועה של כתפיים ושכמות.

פתרונות ארגונומיים לעבודה מול המחשב

כאשר עובדים במשך שעות ממושכות מול המחשב, חשוב לשנות את התנוחה מדי כרבע שעה. מומלץ לחלק את ההקלדה לאורך היום באופן שמאפשר הפסקות קלות להפעלת הגוף ולהזרמת הדם.
ישיבה 
יש לשבת על מלוא מושב כיסא הכולל משענת התומכת בגב התחתון עם תמיכה בשקע המתני.
רגליים
על הברכיים להימצא באותו גובה של הירך או מעט מתחת לגובה זה. יש להניח את כפות הרגליים על הרצפה, או לדאוג להדום המאפשר את הנחת מלוא כף הרגל.
ידיים
על המרפקים להימצא בזוית של 90 מעלות, קרוב לצד הגוף. על כפות הידיים להימצא במנח נייטרלי, כשאינן מוטות או כפופות ובקו ישר עם האמות.
תנוחת גוף
המרחק מצג המחשב צריך להיות כ-70 ס"מ. על המפרקים להימצא בטווח תנועה מאוזן כשהכתפיים רפויות. 


יום חמישי, 11 באוגוסט 2016

תרופות סבתא האם מיתוס?

תרופות סבתא הן מרקחות, טיפולים ועצות שהועברו בתוך המשפחה מידי סבתות שגדלו בסביבה שבה הרפואה המודרנית תפסה מקום חשוב פחות מזה שהיא תופסת בימינו. מרשמי 'תרופות סבתא' שהועברו במשך דורות נאספו על ידי חוקרים ורופאים ובמשך השנים הצטיירו כמעין תרופות עממיות שמאפיינות מוצא או עדה מסוימים.

כיום, כאשר נחשפות התועלות הרבות של רכיבי התרופות המסורתיות שבעבר החשיבה הרפואה המודרנית כזניחות, יש להן מקום של כבוד ברפואה המשלימה והמודרנית, אם כחלק מייעוץ רפואי (למשל טיפולי מי מלח לחיטוי הפה), או כרכיבי מיצוי בתרופות שונות. 

למעשה, תכונות הריפוי של מרבית הרכיבים הטבעיים בתרופות של ימינו התגלו ושימשו ברפואה מסורתית וביתית כבר לפני שנים רבות. 

רפואה מסורתית וביתית


באנגלית מכונות התרופות הללו 'תרופות מסורתיות' או 'תרופות ביתיות' הגדרה כוללנית לתרופות שאין להן ראייה מדעית ושאין ביניהן בהכרח דימיון, מלבד העובדה שהן אינן חלק מהרפואה הקונבנציונלית המוכרת לנו. 

רפואה מסורתית

על פי הגדרתה הרשמית רפואה מסורתית היא סך הידע, המיומנות והשיטות מבוססות התיאוריה והאמונה שמשמשות לשמירה, מניעה, אבחון, ושיפור הבריאות. היא מגדירה טיפולים שבטיים או מקומיים המשמשים קהילות שונות. 

במדינות רבות באפריקה ובאסיה מבוצעים טיפולים רפואיים רבים באמצעות תרופות מסורתיות (ולא בתרופות מודרניות), אם כי לפי מחקרים חדשים הרפואה המודרנית תופסת מקום רב יותר במדינות המתפתחות.

רפואה ביתית

תרופות ביתיות, מוגדרות כתרופות שמותקנות מרכיבים שנמצאים בהישג יד, אם במטבח או בגינה. הן מיועדות לטיפול במיחושים ובמחלות קלות וייחודן הוא האופן המהיר והנוח של הכנתן.

ותרופות סבתא?


הכינוי 'תרופת סבתא' הוא ישראלי לחלוטין. סביר להניח שהסיבה לכינוי זה היא מרק העוף המכונה 'פניצילין יהודי' שרקחו הסבתות מעוף, ירקות ותבלינים לבני משפחה שחלו. 

אם כי הרפואה המודרנית מייחסת ליכולת הריפוי של תרופות הסבתא את 'אפקט פלצבו', לפי מחקרים שנערכים במכונים ובאוניברסיטאות, לחלק מהאמצעי הריפוי הביתיים, אם מרק עוף או תה יש גם אפקט רפואי:

  • אכילת מרק העוף מאטה תנועת נויטרופילים בגופם של הנסיינים שטעמו מהמרק. בלימת תאי הדם הלבנים הללו מפחיתה תסמיני הצטננות (אוטואימוניים) במערכת הנשימה העליונה (לפי מחקר שנערך לפני כ-15 שנים באוניברסיטת נברסקה).

  • שזיפים מיובשים, עוד תרופת סבתא מוכרת, מכילים כמות גדולה של אנטי-אוקסידנטים, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים שמסייעים לעיכול ולפירוק LDL בדם (אך הם אינם מומלצים לבעלי קיבה רגישה).

  • חילבה מכילה ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו ותרכובות שמסייעות לגוף להוריד את כמות הכולסטרול הרע ולהפחית את קצב ספיגת הסוכר בקיבה.

     

חשוב לזכור שאפילו את התרופות הפשוטות ביותר יש ליטול במידה, ולוודא שכל מאכל או תרופה שנלקחים לצורך ריפוי אכן ניתנים לאדם הנכון ובמידה הנכונה.

apple photo medium

יום חמישי, 4 באוגוסט 2016

אמצעים לשמירה נכונה על שיער בריא בקיץ


שמירה על שיער בריא חשובה בכל עונות השנה, אך בקיץ חם ולח כשקרני השמש מייבשות את השיער חשוב להקפיד על כמה כללים חשובים על מנת למנוע מהשיער להתייבש ולהיראות נטול ברק. בין הגורמים העיקריים לפגיעה בשיער בעונת הקיץ הם השמש, החום והלחות, מי הים והבריכה ובנוסף תזונה לא מתאימה וטיפוח לקוי של השיער.


sun summer


מהי שיערה?


שערות מורכבות משלוש שכבות, שהעיקרית בהן בנויה מחלבון קרטין. שיערה צומחת מזקיק שממוקם בשכבת הדרמיס של עור הקרקפת ומחוברת אליו עם בלוטת חלב. הזקיקים הללו העשירים בכלי דם מספקים לשערה חמצן וחומרים המזינים אותה. שערה צומחת במשך כ-3 שנים, נושרת ובמקומה צומחת שערה חדשה. באופן יחסי שערה גדלה מהר יותר בעונת הקיץ.

כיצד השיער נפגע בקיץ?


קרני השמש גורמות לפגיעה ישירה במבנה השערה, פוגעות בחומצות האמינו ובפיגמנטים המרכיבים את השערות וגורמות לשיער להיראות חלש ולא בריא. פגיעה בשורש השערה פוגעת בהזנתה וגורמת לנשירה. טיפולים כימיים כגון החלקה, סלסול וצביעה שמבוצעים בשיער הופכים אותו לרגיש יותר בעיקר בעונת הקיץ.

דרכים לשמור על השיער

לא לחשוף את השיער לשמש
קרני השמש פולטות קרינת UV שפוגעת בשיער ובזקיקים. לכן, חשוב לגונן על השיער מפני השמש באמצעות כובע (או כיסוי לראש). אפשר לבחור בקרם שיער הכולל מקדמי הגנה כנגד קרני השמש.

רחצה בים או בבריכה
כל סוגי השיער רגישים יותר בקיץ, ויותר מכך שיער שעבר טיפולים כימיים. מגע עם מי ים או מי כלור בבריכה מייבשים את השיער ואפילו פוגעים בצבעו. לכן חשוב לחבוש כובע רחצה, שאינו מאפשר למים להגיע לשערות הראש. לאחר הרחצה חשוב לשטוף היטב את השיער. אם מורחים קרם הגנה לפני הכניסה לים או לבריכה, כדאי לחפוף לאחר מכן ולמרוח קרם לחות עם מקדם הגנה.

להגן על עור הקרקפת
זקיקי השיער ממוקמים בשכבת העור של הקרקפת. פגיעה בעור גורמת לנזק גם לשיער. פגיעות בקרקפת ובזקיקים כוללות הפרשת יתר של בלוטות החלב (קשקשת), התייבשות העור ונזקים בשל תזונה לא נאותה. בעונת הקיץ יש לחפוף את השיער בשמפו עדין, שאינו כולל רכיבים הפוגעים בעור הקרקפת.

שימוש בתכשירים שמתאימים לסוג השיער
יש הממליצים על חפיפה יומיומית של השיער, על מנת לנקות אותו מלחות והצטברות של לכלוך. חשובה הבחירה במוצרי החפיפה והטיפוח בעונת הקיץ. את השיער יבש יש להזין אותו בקרמים ובמסכות עשירות בשמנים, אבל תכשירים שמנוניים מכבידים על שער שמן ויכולים אף לגרום לנשירתו. לכן חשוב להשתמש בתכשירים המתאימים לסוג השיער, אם שמפו, מסכה או סרום. בנוסף, חשוב להשתמש במרכך שיער המשיב לו את גמישותו.

להזין את השיער מהשורש


כמה סוגי מזון שמסייעים למראה הבריא והיפה של השיער ובכלל, טובים לבריאות: 

  • חומצת שומן אומגה 3 – מעשירה את השיער – דגי מים קרים, זרעי פשתן
  • ויטמין C – חיוני לבניית קרטין – פירות הדר, פלפלים, תות שדה
  • ויטמין B – דגנים מלאים, ביצים, בשר
  • צורן (סילקה) – ירקות ופירות לא מקולפים, דגנים מלאים
  • סלניום – כמויות קטנות – אגוזי ברזיל
  • אבץ – עוף, דגנים וקטניות
  • סלניום – אגוזי ברזיל
  • ברזל – בשר ביצים עלים ירוקים
  • חומצה פולית – כבד, עלים ירוקים, קטניות, בוטנים

summer health