יום חמישי, 4 באוגוסט 2016

אמצעים לשמירה נכונה על שיער בריא בקיץ


שמירה על שיער בריא חשובה בכל עונות השנה, אך בקיץ חם ולח כשקרני השמש מייבשות את השיער חשוב להקפיד על כמה כללים חשובים על מנת למנוע מהשיער להתייבש ולהיראות נטול ברק. בין הגורמים העיקריים לפגיעה בשיער בעונת הקיץ הם השמש, החום והלחות, מי הים והבריכה ובנוסף תזונה לא מתאימה וטיפוח לקוי של השיער.


sun summer


מהי שיערה?


שערות מורכבות משלוש שכבות, שהעיקרית בהן בנויה מחלבון קרטין. שיערה צומחת מזקיק שממוקם בשכבת הדרמיס של עור הקרקפת ומחוברת אליו עם בלוטת חלב. הזקיקים הללו העשירים בכלי דם מספקים לשערה חמצן וחומרים המזינים אותה. שערה צומחת במשך כ-3 שנים, נושרת ובמקומה צומחת שערה חדשה. באופן יחסי שערה גדלה מהר יותר בעונת הקיץ.

כיצד השיער נפגע בקיץ?


קרני השמש גורמות לפגיעה ישירה במבנה השערה, פוגעות בחומצות האמינו ובפיגמנטים המרכיבים את השערות וגורמות לשיער להיראות חלש ולא בריא. פגיעה בשורש השערה פוגעת בהזנתה וגורמת לנשירה. טיפולים כימיים כגון החלקה, סלסול וצביעה שמבוצעים בשיער הופכים אותו לרגיש יותר בעיקר בעונת הקיץ.

דרכים לשמור על השיער

לא לחשוף את השיער לשמש
קרני השמש פולטות קרינת UV שפוגעת בשיער ובזקיקים. לכן, חשוב לגונן על השיער מפני השמש באמצעות כובע (או כיסוי לראש). אפשר לבחור בקרם שיער הכולל מקדמי הגנה כנגד קרני השמש.

רחצה בים או בבריכה
כל סוגי השיער רגישים יותר בקיץ, ויותר מכך שיער שעבר טיפולים כימיים. מגע עם מי ים או מי כלור בבריכה מייבשים את השיער ואפילו פוגעים בצבעו. לכן חשוב לחבוש כובע רחצה, שאינו מאפשר למים להגיע לשערות הראש. לאחר הרחצה חשוב לשטוף היטב את השיער. אם מורחים קרם הגנה לפני הכניסה לים או לבריכה, כדאי לחפוף לאחר מכן ולמרוח קרם לחות עם מקדם הגנה.

להגן על עור הקרקפת
זקיקי השיער ממוקמים בשכבת העור של הקרקפת. פגיעה בעור גורמת לנזק גם לשיער. פגיעות בקרקפת ובזקיקים כוללות הפרשת יתר של בלוטות החלב (קשקשת), התייבשות העור ונזקים בשל תזונה לא נאותה. בעונת הקיץ יש לחפוף את השיער בשמפו עדין, שאינו כולל רכיבים הפוגעים בעור הקרקפת.

שימוש בתכשירים שמתאימים לסוג השיער
יש הממליצים על חפיפה יומיומית של השיער, על מנת לנקות אותו מלחות והצטברות של לכלוך. חשובה הבחירה במוצרי החפיפה והטיפוח בעונת הקיץ. את השיער יבש יש להזין אותו בקרמים ובמסכות עשירות בשמנים, אבל תכשירים שמנוניים מכבידים על שער שמן ויכולים אף לגרום לנשירתו. לכן חשוב להשתמש בתכשירים המתאימים לסוג השיער, אם שמפו, מסכה או סרום. בנוסף, חשוב להשתמש במרכך שיער המשיב לו את גמישותו.

להזין את השיער מהשורש


כמה סוגי מזון שמסייעים למראה הבריא והיפה של השיער ובכלל, טובים לבריאות: 

  • חומצת שומן אומגה 3 – מעשירה את השיער – דגי מים קרים, זרעי פשתן
  • ויטמין C – חיוני לבניית קרטין – פירות הדר, פלפלים, תות שדה
  • ויטמין B – דגנים מלאים, ביצים, בשר
  • צורן (סילקה) – ירקות ופירות לא מקולפים, דגנים מלאים
  • סלניום – כמויות קטנות – אגוזי ברזיל
  • אבץ – עוף, דגנים וקטניות
  • סלניום – אגוזי ברזיל
  • ברזל – בשר ביצים עלים ירוקים
  • חומצה פולית – כבד, עלים ירוקים, קטניות, בוטנים

summer health